Direktlänk till inlägg 12 januari 2014

Kapitel 23.

Av Zo - 12 januari 2014 21:24

Försvinner i musiken.


Har du någonsin tänkt på hur musiken kan få dig till andra världar.


Världar du egentligen aldrig kan fysiskt sätta foten i, men som kan få dig i frid med allt.


Musik som vägleder, musik som utrycker hjärtats slag. Musik som kan sätta ord på tillvaron.


Musik hjälper mitt sinne att hitta känslan, bakom ord jag aldrig kommer kunna få i ord.


Men när jag väl har varit igenom vad än musiken har visat mig, den där dagen jag slutar lyssna på en låt.

Är det ett tecken för mig att vad jag än gick igenom medans musiken spelades är förbi.

När jag väl kommer åter till den låten efter månader av att inte ha hört den, är det en helt annan låt.


Två saker kan hända, Trow back, Jag minns allt (inte bokstavligen) som jag såg och upplevde via musiken.

Eller så ersätts de dåvarande minnen med de nya.


Artister som man aldrig brukar lyssna på kan få en att se saker o ting tydligare.

Musik som verkligen kan sätta en känsla eller ord på just det ögonblicket du befinner dig i.


Jag tycker det är så härligt, att det ögonblicket finns. 


Jag lyssnar nu på en ny musik spellista för att se vilka låtar som kan passa för vad jag känner och går igenom.

Har på shuffel play på Spotify.. Bara för att se ifall det har kommit något nytt som passar min hjärtrytm.


För att kunna förmedla sig i musik är en förmåga jag alltid beundrat.

Men som inom allt annat, din tolkning och min tolkning är aldrig den samma.

Säga aldrig, aldrig. 


För den stunden, då min hjärtrytm och din hjärtrytm är i samma rytm för låten som spelas. 

That is a magic diffrent from everything els.


För det är där om orden inte kan förmedla din känsla gentemot människan bredvid dig.

Har du ett helt spektrum av musik, i alla dess former och takter som kan ge dig sista knuffen, för att förstå och förmedla din känlsa gentemot något.


I både posetiva och negativa situationer.


Det finns inget mer underbart, av upplevelser än att få den i ord. Ännu bättre om personen som du vill dela den känslan med är precis bredvid dig, och känner samma sak.


Jag har inte haft kunskapen att kunna förmedla i egen skapad musik. Testat några gånger, men har inte det musik örat gissar jag.


Kunskapen att kuna förmedla i musik, måste vara för det första något som väldigt få artister gör nu för tiden. Men dom som gör. Den kunskapen borde vara helt underbar att presentera. 


Mitt livs låtlista skulle nog bestå av många låtar av enkel akustik med lugn o meningsfull text.

En del skulle vara där takten går från lugn till snabbare, representera att man börjar gå, sen jogga, sen springer du längs med skogens alla träd, hoppar från stenar till höga berg. Där sen sista minuten av låten, är högst upp och har sin livs utsikt och kan känna stolthet för vad än livet kan ge en. 

Skulle ha en del låtar där det spelas takten som aldrig kan få mig att sitta still. Där jag kan dansa i en evighet. Där motoriken krånglar till sig så man snubblar men kan snyggt rädda upp det. 


Att försvinna i musiken, har räddat mig ur många situationer där jag inte känt att mina tankar är de samma som hjärtslagen. Att bara leta efter att något måste ha svaren till vad jag känner. 


Den tiden innan jag förstog att endast jag kan bära dom svaren. Att leta efter något man egentligen inte har en aning om vad man letar efter. Men känlsan av att när jag väl ser det och får vara i den situationen och kunna fysiskt känna det jag letar efter. Så vet jag att jag kommer finna mitt svar jag letar efter. 


Jag har alltid sökt efter den känslan av frid, som jag inte riktigt fått känna hundra procent av egen förmåga för att jag har varit för vilsen inom mig. Jag har inte förstått varför jag befinner mig i känslomässigt kaos, då min omgivning ändå värkar vara någorlunda fungerande.


Men jag känner också, att jag är på riktigt god väg nu. Att hitta hela mig. 


Nu ska jag samt hitta musiken, för vägledning och representanter för känslorna som komma skall.

Kommer bli intressant och se hur MIN låtlista kommer förändras, då jag i jag, kommer bli mer stabil och självsäker.


Även om det ''bara'' är mitt fysiska som kommer ändras, kommer mitt psykiska att få frid.

Det är en känsla jag alltid har haft med mig, som jag inte kan få i ord, ingen musik kan utala.

Känslan av att inte må bra. Men ändå inte förstå varför det är så. Den dagen jag får svar på den frågan.

Finns ingen längtan som är större än att få veta det svaret. Sen finns det inget som säger att jag kommer få svaret via den här resan heller. Men som jag brukar säga, skulle inte svaret vara i slutet av denna väg, skulle det inte kännas så rätt att gå just dessa steg.


Det känns för bra för att inte vara rätt väg.


Musiken är en konst som kan ta tid till platser, ingen annan än du kan beskåda.

I sin helhet, en alledeles egen frid.

Att försvinna i musiken.

Platser jag besöker dagligen.

Kunna förmedla sig på ett sätt ingen annan än jag känner och hör.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zo - 2 augusti 2015 20:59

39 dagar.   Jag är just nu i denna stund 39 dagar och 6 h på Testo.     Wow.   Helt klart! Vilken otrolig resa det är, varje dag känner jag verkligen en skillnad.    Den är inte jätte fysisk, men det börjar synas. Kan inte riktigt p...

Av Zo - 28 juni 2015 11:27

Testo.   Jag kan inte riktigt förstå det, för två år sen, satt jag på en bergsklippa i närheten där jag bodde.   Tårarna kunde inte sluta och jag kände mig så ensam, jag försökte verkligen leta i alla hörna av mig själv  på vad som helst, v...

Av Zo - 10 maj 2015 19:25

Frihet.   Jag hittar inget bättre ord.   Frihet.   Är precis det jag nu känner.   Varje gång, alla tillfällen jag har blivit påmind om att jag är född i fel kropp.   Små stunder, då det har varit en suck innan jag går upp. innan j...

Av Zo - 24 april 2015 20:59

Plattare än platt.   10:10 Sista tiden jag minns innan jag vaknar på uppvaket i karolinska.   13:48 Ringer jag min kärlek för att bekräfta att operationen gått bra.   kl 13 dagen efter lämnar jag Karolinska bakom mig.   Jag har nu kli...

Av Zo - 18 april 2015 10:53

Mastektomi.   Fredag 10 april,    Ska bara svänga förbi posten innan jag går på middag.   Brev från karoliska, skönt äntligen ska jag få spara äggen.   öppnar och det är från solna, plastik kirurgen ...   VÄNTA!!   Operation d...

Presentation


Information och egna tankar om FtM, Min stolthet.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards