Direktlänk till inlägg 12 december 2013

Kapitel 14.

Av Zo - 12 december 2013 20:08

'' varför har du inte sagt något..?''


Var frågan som jag fick som feedback till mitt brev i veckobrevet till alla föräldrar på förskolan.


Mitt brev:


Zo på sländorna slutar.

Den 20 december är tyvärr min sista dag på förskolan, men lovar att jag lär dyka upp lite här o var under nästa år. 

Det är tråkigt att jag inte kommer fortsätta på heltid men Jimmy kommer tillbaka så en favorit byts ut mot en annan :)

Sen finns det en mer personlig anledning om varför mina timmar på Vittra kommer vara mer skiftande. Jag vet att ni har rättat era barn då dom tilltalar mig med "han", men det är egentligen jag som ska rätta er då ni använder hon. 

Nu funderar ni kanske på hur detta kommer sig. 

Jag är född tjej en tidigt vår dag, men i januari - februari  2014 kommer jag börja gå en utredning om att börja använda "han" på heltid. Jag kommer gå en utredning som förkortas FtM (female to male) en könskorrigeringsutredning från att vara kvinna till att bli man. Jag kommer med hjälp av denna utredning kunna bli kille.

Varför jag berättar om detta är att om mina timmar på vittra blir med stora mellanrum så kommer mitt utseende att ändras till det mer maskulina. Kanske inte så stora förändringar under 2014 men troligtvis större förändringar under 2015. Nu kanske det känns lite som att detta är väldigt långt fram men det kommer nog gå snabbt då jag inte kommer vara på Vittra varje dag.

Jag vill samt säga detta för att klargöra att barnen inte har haft fel då dom har tilltalat mig med pronomet "han". När barnen har frågat om jag är kille eller tjej, har jag har svarat barnen med att jag är en han. Vissa av er kanske tycker att jag har förvirrat barnen genom att säga att jag är en han då jag är född en hon. Medans jag tycker att jag skulle förvirra dom mer om jag säger att jag är en hon, och börja använda han nästa år. (Detta är redan av erfarenhet då jag använde Sofie och "hon" när jag jobbade med miniorerna under maj-juni). Det är inte alltid som barnens bild om ny person om att har man kort hår : kille och med långt hår : tjej, men denna bild har varit lite till användning då sinnet hos barn är lite enklare. Barnen använder "han" utan problem, frågar ibland för att vara säker, men annars finns det inga problem. 

Har du som förälder några frågor om detta så är det bara att ta tag i mig så sätter vi oss ner och så ska jag svara på bästa sätt. Detta är nytt för mig med, men ingen fråga är för dum som man brukar säga. Hellre att du ställer dina frågor och jag får en ärlig chans att berätta min historia och framtid, än att det blir missförstånd framöver. 

Jag hoppas på så många dagar på Vittra Frösunda som möjligt nästa år, då jag verkligen trivs jätte bra här. Stort tack till alla föräldrar o barn, som har gjort mina dagar på Frösunda helt underbara! Vi ses fler gånger !!

_______


Föräldrar tog i hand och tackade för en riktigt bra skrivet brev. Vissa önskade mig till och med lycka till, de föräldrar som jag ändå är närmast frågade mig varför jag inte rättat dom tidigare. Mitt svar är fortfarande mod, mitt mod inom mig och min stolthet för min transformering har inte varit så pass hög att jag kan rätta föräldrar till barn jag arbetar med. 


Men nu, nu är det bara vänner och släktingar som inte är i mina inre cirklar av tillit som är kvar att berätta för.

Ni är inte mindre betydelsefulla men ni har inte varit så pass aktiv i mitt liv på senaste eller är aktiva att ni behöver samma ''heads up'' som dom jag är med dagligen till månadsvis. 


Jag är stolt, jag är glad. Jag har aldrig varit så här lätt till hjärta o sinne under mitt liv hittils.

Kan denna känsla forsätta kommer jag endast sörja livet då ni i min närhet går bort. 

Men också där kommer jag uppskatta all den tid jag fick vid din sida, på samma sätt jag hoppas att ni gör för mig.


Sörj mig inte, lev vidare i stolthet av att du fick träffa mig och se detta sanna leende och sikta på att få bära det själv.


Var aldrig rädd för att vara sann till dig själv och andra.

Förnekelse leder till hat, acceptans leder till kärlek.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Zo - 2 augusti 2015 20:59

39 dagar.   Jag är just nu i denna stund 39 dagar och 6 h på Testo.     Wow.   Helt klart! Vilken otrolig resa det är, varje dag känner jag verkligen en skillnad.    Den är inte jätte fysisk, men det börjar synas. Kan inte riktigt p...

Av Zo - 28 juni 2015 11:27

Testo.   Jag kan inte riktigt förstå det, för två år sen, satt jag på en bergsklippa i närheten där jag bodde.   Tårarna kunde inte sluta och jag kände mig så ensam, jag försökte verkligen leta i alla hörna av mig själv  på vad som helst, v...

Av Zo - 10 maj 2015 19:25

Frihet.   Jag hittar inget bättre ord.   Frihet.   Är precis det jag nu känner.   Varje gång, alla tillfällen jag har blivit påmind om att jag är född i fel kropp.   Små stunder, då det har varit en suck innan jag går upp. innan j...

Av Zo - 24 april 2015 20:59

Plattare än platt.   10:10 Sista tiden jag minns innan jag vaknar på uppvaket i karolinska.   13:48 Ringer jag min kärlek för att bekräfta att operationen gått bra.   kl 13 dagen efter lämnar jag Karolinska bakom mig.   Jag har nu kli...

Av Zo - 18 april 2015 10:53

Mastektomi.   Fredag 10 april,    Ska bara svänga förbi posten innan jag går på middag.   Brev från karoliska, skönt äntligen ska jag få spara äggen.   öppnar och det är från solna, plastik kirurgen ...   VÄNTA!!   Operation d...

Presentation


Information och egna tankar om FtM, Min stolthet.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards